Oświetlenie dekoracyjne w butiku odzieżowym: pomysły i inspiracje

Oświetlając sklep, najczęściej koncentrujemy się na aspektach czysto funkcjonalnych. Zależy nam na tym, aby wszystkie towary były dobrze widoczne, dlatego zalewamy je jasnym światłem, a niektóre z artykułów podkreślamy dodatkowo światłem akcentowym. Dobrze byłoby jednak, aby oświetlenie nie tylko zwiększało widoczność w sklepie, ale robiło też wrażenie na kliencie. Do tego natomiast niezbędne jest światło dekoracyjne.

Oświetlenie dekoracyjne w butiku. Dlaczego jest tak ważne?

W teorii na projekt oświetlenia sklepu odzieżowego, czy innego butiku powinny składać się trzy rodzaje oświetlenia:

  • Oświetlenie ogólne: dla komfortu pracowników i klientów najlepiej, jeśli będzie przypominać światło dzienne.
  • Oświetlenie akcentowe: nieco silniejsze światło, którego zadaniem jest zwrócić uwagę klienta na określone produkty.
  • Oświetlenie dekoracyjne: czyli lampy odpowiedzialne za efekt „wow” we wnętrzu. Ich celem jest sprawić, aby butik przyciągał wzrok swoim designem i wyróżniał się na tle innych lokali.

Tak oświetlony sklep powinien być zarazem efektowny i funkcjonalny. Nie każdy butik jednak tak wygląda. Najczęściej pomijane jest właśnie oświetlenie dekoracyjne, bo nie ma żadnej praktycznej funkcji. To błąd, bo dobrze zaprojektowane oświetlenie dekoracyjne ma moc porównywalną do bilboardu reklamowego.

Jak projektuje się oświetlenie dekoracyjne?

Projektowaniem oświetlenia dekoracyjnego w butikach dużych sieci odzieżowych najczęściej zajmują się architekci wnętrz i artyści. Twórca projektu, w odróżnieniu od projektanta oświetlenia ogólnego i akcentowego, nie jest ograniczony żadnymi parametrami ani normami. Jego dzieło ma przede wszystkim być intrygujące i estetyczne. Cały proces trudno zatem zamknąć w sztywne ramy.

Dlatego, zamiast punkt po punkcie omawiać, jak projektuje się oświetlenie dekoracyjne, proponujemy  przyjrzeć się różnym udanym realizacjom (w tym takim nagradzanym różnymi prestiżowymi nagrodami), aby przekonać się, jakie rozwiązania sprawdzają się w praktyce i do czego zdolna jest współczesna technika oświetleniowa.

Oświetlenie dekoracyjne w butikach odzieżowych, przykładowe realizacje:

Flagowy sklep H&M, Barcelona, Hiszpania

Flagowy sklep H&M przy Passeig de Gràcia miał swoją inaugurację w 2017 r. Butik mieści się w historycznym budynku pierwotnie służącym za siedzibę Banco Vitalicio de España. Projektanci odpowiedzialni za aranżację sklepu doskonale wykorzystali tę niezwykle stylową przestrzeń. Detale architektoniczne w lobby są podkreślone białym światłem liniowym, a w monumentalnych klatkach schodowych pojawiły się instalacje przypominające kryształowe żyrandole. Jeśli jednak bliżej im się przyjrzymy, okaże się, że są to dekoracyjne bańki LED, ułożone w trzy kręgi o różnych średnicach, a nie żyrandol. Rozwiązanie jest więc zarazem nowoczesne i klasyczne. Projektanci zamiast bezmyślnie odtwarzać historyczne kandelabry, postanowili wprowadzić do wnętrza swoje własne pomysły, które są  oszczędne w środkach i nieprzegadane. Strategia ta przyniosła im nominację do nagrody [d]arc awards.

Flagowy sklep Youngor, Wuxi, Chiny

Świetlówki (lub ich ledowe zamienniki) bardzo często wykorzystane są nie tylko jako podstawowe źródło światła, ale również jako element dekoracyjny. Mało komu udało się jednak  wykorzystać ten element z takim wyczuciem jak projektantom wnętrza butiku Youngor w mieście Wuxi (Chiny). Sklep jest równie elegancki, co wspomniany przed chwilą salon H&M w Barcelonie. Projektanci podeszli jednak do niego w zupełnie inny sposób i wprowadzili do atrium pełno skośnych linii. Tworzą je porozwieszane pod różnymi kątami tuby LED w zaprojektowanych na specjalne zamówienie złotych oprawach. Lampy wyglądają jak zawieszone w powietrzu, ale w rzeczywistości opierają się na cienkich, złotych prętach, które ciągną się przez trzy kondygnacje sklepu. Całość robi wielkie wrażenie i to niezależnie od tego, z jakiego miejsca sklepu podziwiamy instalację.

Tommy Hilfinger Denim, 5th Avenue, NY, USA

Jeszcze jeden kreatywny pomysł na wykorzystanie tub LED. We flagowym sklepie Tommy Hilfinger Denim stworzono z nich centryczny, monumentalny żyrandol. Dzięki wykorzystaniu technologii LED luminaires konstrukcja nie tylko świeci, ale może służyć także za ekran. Standardowo jest na nim wyświetlane 12-minutowe, zapętlone wideo, ale Red Barrow – artysta odpowiedzialny za projekt instalacji – co sezon tworzy nowy film, aby instalacja nie straciła na świeżości. Ogólny efekt jest więcej niż dobry. Na żyrandol nie da się nie zwrócić uwagi. Przyciąga spojrzenia wielu przychodniów spacerujących po 5th Avenue.

***

Właśnie taka jest rola oświetlenia dekoracyjnego. Ma intrygować, wzbudzać ciekawość klientów i sprawiać, by chcieli zajrzeć do środka sklepu, nawet jeśli na pozór nie wydają się być zainteresowani asortymentem. Efekt ten można osiągnąć na wiele różnych sposobów, ale nie jest to łatwa sztuka. Zauważmy, że nad wszystkimi wymienionymi projektami pracowali utytułowani specjaliści. Dlatego oświetlenie w butiku – zarówno dekoracyjne, jak i ogólne – najlepiej oddać jest w ręce profesjonalistów.

Źródło: Signify (dawniej Philips Lighting)

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x