Patriotyzm a noszenie odzieży patriotycznej
Odzież patriotyczna stanowi połączenie trendów modowych z ideologią patriotyczną. Za prekursorów tego nurtu w Polsce uważa się markę Surge Polonia, która w 2011 roku wypuściła na rynek pierwsze ubrania z motywami narodowymi i historycznymi. Od tamtej pory zainteresowanie odzieżą patriotyczną rośnie, a osoby ubrane w koszulki z symbolem Polski Walczącej, Dywizjonu 303, czy znakiem Husarii, możemy spotkać nie tylko w święta państwowe. I choć twórcy marki Surge Polonia reprezentują szlachetne postawy, promujące ideę tak zwanego nowoczesnego patriotyzmu, to na polski rynek trafiło wiele produktów, które niekoniecznie wpisują się w te szczytne idee.
Kim powinna być osoba, która nosi odzież patriotyczną?
Jak możemy przeczytać na stronie internetowej Surge Polonia, noszenie odzieży patriotycznej jest tylko jednym z przejawów patriotyzmu. Nie wystarczy włożyć na siebie koszulki z flagą Polski, aby nazwać się patriotą. Koszulki, swetry, czapki i inne elementy garderoby, które upamiętniają ważne wydarzenia historyczne czy zasłużone postaci, według pierwotnej idei powinny zaszczepiać w innych patriotyczne postawy i wyrażać dumę z bycia Polakiem. To nie koszulka patriotyczna ma zrobić z jej właściciela patriotę. Kolejność powinna być odwrotna.
Kim jest patriota? Według „Dekalogu Patrioty” zamieszczonego na stronie producenta odzieży patriotycznej jest to osoba, która między innymi: szanuje polskie zwyczaje, używa poprawnej polszczyzny (bez wulgaryzmów), wiesza za oknem polską flagę w święta narodowe, kupuje polskie produkty, pamięta o bohaterach narodowych, pracuje uczciwie i wytrwale lub angażuje się w inicjatywy społeczne. Odzież patriotyczna powinna stanowić zwieńczenie wszystkich tych postaw i być kropką nad i. Takie ubrania to wyrażenie poglądów i zachowań, które reprezentuje się na co dzień.
Gdzie kończy się patriotyzm, a zaczyna biznes?
Rosnąca popularność odzieży patriotycznej i popyt na ubrania tego typu sprawiły, że znalazło się sporo osób, które postanowiły się na tym wzbogacić, zapominając o prawdziwych, patriotycznych przesłankach. Oprócz marek takich jak Surge Polonia, które reprezentują szczytne idee i swoją pozycję zbudowały dzięki promowaniu szlachetnych postaw, na polski rynek trafia wiele produktów, które wypaczają ideologię patriotyczną i sprawiają, że do opinii publicznej trafiają zdjęcia osób na przykład z kijami bejsbolowymi sygnowanymi między innymi symbolem Żołnierzy Wyklętych. Na straganach, w sklepach internetowych i stacjonarnych, można kupić koszulki importowane z Azji tanim kosztem, na które zostały naniesione odpowiedniki wzorów znanych polskich marek patriotycznych, pościel w barwach narodowych i biało-czerwone kominiarki z godłem narodowym, mające niewiele wspólnego z zasadami opisanymi we wspomnianym „Dekalogu Patrioty”.
Warto pamiętać, że prawdziwy patriotyzm rodzi się przede wszystkim w sercach i głowach, a sama odzież patriotyczna jest jedynie sposobem na manifestowanie swoich postaw. Kupując takie ubrania, upewniajmy się, gdzie zostały wyprodukowane i czy płacąc za daną koszulkę, czy bluzę wspieramy polską gospodarkę. To również bardzo istotny element patriotyzmu, który jest szlachetną ideą wartą promowania.
Zdjęcie pobrane z surgepolonia.pl
Moda modą, biznes biznesem – by być patriotą wcale nie trzeba tego pokazywać 🙂 ale wystarczy spacer po jakimkolwiek polskim mieście i widać, jak bardzo popularna jest to odzież. Piszę o tym u siebie – zapraszam na http://blog.ozonee.pl/odziez-patriotyczna-wiesz-nosisz/