Dress Code – Jak ubrać się do pracy

Większość osób intuicyjnie ubiera się zgodnie z dress code wybierając się do filharmonii lub opery. Wiedzą, że nie wypada iść w stroju sportowym, należy ubrać się bardziej elegancko. Z kolei w kinie garnitur z krawatem wyraźnie będzie się wyróżniał na tle sportowych ubiorów. Podobnych przykładów można mnożyć.

Nie znając zasad ubierania się w danym środowisku lub w konkretnych sytuacjach, lepiej jest wcześniej przeprowadzić mały wywiad wśród znajomych lub poszukać informacji w internecie. Dzięki temu można uniknąć nieprzyjemnych wpadek i skrępowania.

krawat

Jak ubierać się do pracy?

Nie ma jednej sztywnej i uniwersalnej recepty jak należy ubrać się do pracy. Wszystko zależy od firmy, profilu jej działalności oraz zajmowanego stanowiska. Inaczej należy ubrać do biura, na spotkanie biznesowe, a inaczej do pracy w sklepie sportowym czy na siłowni. Zawsze jednak ubiór do pracy musi być schludny, czyli czysty i wyprasowany.

Wiele firm wprowadza dla swoich pracowników stroje zunifikowane, pracownikowi pozostaje tylko dobrać odpowiedni rozmiar i przebierać się przed przystąpieniem do pracy.

Nie zawsze jednak pracodawca zapewnia służbowy uniform, czasami tylko określa ogólne zasady stroju obowiązującego w pracy. Najczęściej określane są:

  • kolory,
  • długość spódnicy,
  • rodzaj koszul,
  • fason bluzek i podkoszulków,
  • wysokość obcasa

Dla pracownika oznacza to, że w pracy chodzi w prywatnym ubraniu, ale musi być ono zgodne z obowiązującymi zasadami. Dzięki temu nie musi codziennie myśleć jak się ubrać do pracy. Wystarczy wcześniej przygotować 2-4 zestawów i ubierać je na zmianę.

Biznesowy dress code

Biznes kieruje się własnymi zasadami w sprawie, jak powinien wyglądać strój do pracy. Inaczej powinno wyglądać ubranie do pracy w biurze a inaczej na spotkania biznesowe lub mniej formalne imprezy firmowe.

Biznesowy dress code przewiduje trzy rodzaje ubrania, w zależności stopnia sformalizowania:

  • business casual,
  • business smart,
  • business formal

Mimo znacznych różnic między tymi stylami łączy je jedno, zawsze muszą być z klasą, z materiałów dobrej jakości. Muszą dobrze się prezentować, mniejsze znaczenie odgrywa znaczek firmowy i cena. Czasami epatowanie marką uznawane jest za niewłaściwe.

Business casual

To najmniej sformalizowany strój firmowy. W tym wypadku można pozwolić sobie na strój w stylu sportowym, nie oznacza to jednak powycieranych jeansów i rozciągniętych podkoszulków. Wręcz przeciwnie, wszystkie elementy muszą być starannie dobrane.

Panowie zamiast koszul wizytowych mogą założyć znacznie swobodniejsze koszule sportowe w kratę lub paski, koszulki typu polo lub sportowe podkoszulki. Zamiast eleganckiego garnituru mogą założyć spodnie bawełniane, sztruksowe lub jeansy. Marynarka może być w innym kolorze, mieć bardziej sportowy fason. Nie jest obowiązkowa, z powodzeniem może zastąpić ją sweter lub sportowa kurtka. Zobacz jak się ubrać – City Sklep.

Business smart

To najczęściej stosowany ubiór do biura. Oczywiście jest bardziej sformalizowany i wymagany od wszystkich pracowników firmy, ale jego kanony bezwzględnie dotyczą pracowników mających bezpośredni kontakt z klientami.

Jak ubrać się do pracy w biurze lub korporacji? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Wystarczy tylko przestrzegać ogólnych zasad, które są odrębne dla kobiet i mężczyzn.

Kobiety powinny zwracać uwagę na znacznie więcej elementów niż mężczyźni. Przede wszystkim fryzura i makijaż, które powinny być stonowane i naturalne. Wykluczone są wszystkie ostre i wyzywające kolory. Paznokcie powinny być pomalowane lakierem w stonowanych kolorach i zawsze zadbane.

Najczęściej obowiązkowy strój dla mężczyzn to garnitur wykonany z tkanin, które się nie gniotą. Do tego koszula i obowiązkowo krawat. Preferowane są koszule niebieskie, w drobną kratkę lub paski, raczej styl biznesowy wyklucza kolor biały.

Business smart wyznacza także kanony dotyczące obuwia. W przypadku kobiet powinny być to pełne półbuty na średnim obcasie, w przypadku mężczyzn buty zawsze muszą być zakryte nogawkami spodni, białe skarpetki są absolutnie wykluczone.

Business formal

To najbardziej sformalizowany biznesowy dress code obowiązujący podczas wszystkich oficjalnych spotkań. Wszelkie odstępstwa przyjmowane są bardzo krytycznie i mogą negatywnie wpłynąć na dalszą karierę zawodową.

W tym przypadku wybór ubioru trzeba oczywiście dostosować do powszechnie obowiązujących zasad. Dotyczy to przede wszystkim kadry wyższego szczebla. Ten styl stosowany jest przede wszystkim w firmach prawniczych, finansowych, konsultingowych oraz korporacyjnych.

Jasno określone kryteria wyznaczają wzorzec jak ubrać się do pracy. W przypadku stroju formalnego dla mężczyzn obowiązkowy jest garnitur w ciemnych kolorach szarości, antracytu, granatu. Koszula powinna być klasyczna w jasnych kolorach pastelowych niebieskiego, cytrynowego oraz ecru. Obowiązkowy jest także krawat gładki lub w bardzo delikatne wzory. Wskazany jest także pasek w spodniach. W tym stylu jedyną dopuszczalną biżuterią dla mężczyzn jest zegarek i obrączka.

Dla kobiet obowiązkowym strojem jest kostium składający się z prostej spódnicy oraz żakietu lub marynarki, czasami dopuszczalne są spodnie. Bluzka powinna być prosta, bez żadnych zdobień, pod żakiet można także założyć topy lub koszulki. Dopuszczalna jest dyskretna biżuteria. Bezwzględnie przez cały rok panie muszą nosić rajstopy w kolorze cielistym.

Dress code wydaje się zbiorem sztywnych zasad, wśród których nie ma miejsca na modę. Nic bardziej mylnego. zachowując podstawowe kanony można skroić marynarkę lub żakiet zgodnie z najnowszymi trendami eleganckiej mody. Podobnie jest z kolorami, choć powszechnie obowiązuje kolor granatowy i szary, to przecież można manewrować ich odcieniami. Ubrania do pracy mogą być równocześnie dress code i modne.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Blog Ozonee
6 dni temu

Obecnie – wystarczy koszula i spodnie od piżamy 😀 ale za prawdziwym dress codem można zatęsknić, dres się nudzi

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x