Moda ze skateshopu – fenomen popularności odzieży streetwear

[Głosów:3    Średnia:5/5]

W ciągu ostatnich 20 lat, moda streetwearowa, a raczej moda typowego deskorolkowca uległa ewolucji od outsidera do totalnego mainstreamu – stała się jednym z głównych nurtów estetyki. Wraz z rozwojem kultury, doszliśmy do momentu, w którym „kolejki” do skateshopu są dłuższe niż kiedykolwiek wcześniej w historii. W dzisiejszym artykule zbadamy wpływ kultu deskorolki na modę uliczną.

Geneza skateshopów – moda na styl deskorolkowy

Trudno powiedzieć, kiedy zaczęła się obsesja w świecie mody na styl wprost ze skateshopów. Wiemy natomiast, że ten hype trwa już od dobrych od kilku lat. Niektórzy twierdzą, że obsesja ta rozpoczęła się, gdy pro-skaterzy, tacy jak Dylan Rieder, Ben Nordberg i Alex Olson zaprezentowali się jako modele dla takich marek odzieżowych jak DKNY, Louis Vuitton, co sprawiło, że styl typowego deskorolkowca zdobył sobie serca blogerów modowych zastępując estetycznie, a wręcz hermetycznie i ekskluzywnie wyglądających modeli – mówiąc kolokwialnie przepoconymi deskorolkowcami w „luźnych ubraniach”. Niewątpliwym jest też fakt, iż obserwuje się od kilku lat zawyżone zainteresowanie kulturą rap. Nie da się ukryć, że nie tylko w USA, ale również w Polsce, kultura ta urosła w siłę, stanowiąc największą subkulturę w kraju. Hip-hop to obecnie najpopularniejszy nurt muzyczny, co można zauważyć, śledząc listy przebojów oraz social media. Modę na streetwear widać też online w sklepie Preorder.pl, gdzie obok ogromnej oferty płyt artystów hip-hopowych znajdziemy również szeroki wybór modnych ciuchów skate od kilkudziesięciu popularnych producentów.

Niezależnie od tego, co dało początek tej obsesji na punkcie skateshopów i ogółem mody ulicznej, istotne jest to, że moda deskorolkowa przejęła pałeczkę i wyznacza główne trendy na rynku modowym.

Moda z deski i ulicy do kultury popularnej

Ubranie jest ucieleśnieniem ducha każdego skatera (modne określenie na deskorolkowca). Kto zaprzeczy, że obecnie większość teledysków, czy filmów młodzieżowych bazuje na jednym modelu – chłopcy w dużych koszulkach, snapbacki, ewentualnie czapki beane, bluzy z kapturem, szorty bądź joggery – styl, który króluje w każdym skateshopie to styl, który ledwo się zmienił od lat 70-tych. Luźne, za duże rozmiarowo ubrania dają swobodę poruszania się, wykonywania różnych tricków na desce, a jednocześnie zapewniają beztroską i ciekawą estetykę.

Przeczytaj również:  Tajemnicze feromony - czym są i jak z nich korzystać

Trendy ze skateshopów

Fakt, iż wszystkie flashe skupiły się na osobach żywiących głębokie zamiłowanie do jazdy na deskorolce, sprawił iż trend ten stał się bardzo kuszący dla różnych marek, które dostrzegły świetną okazję do powiększenia swoich zysków dzięki promocji mody wprost ze skateshopów. I tutaj w życie wszedł tak zwany branding. Korporacyjne giganty, takie jak Red Bull, z miejsca zaczęły promować ten sport i bezproblemowo dostosowały się do niego, zapewniając masową popularyzację tego, co niegdyś było zajawką dla outsiderów.

Wydawać by się mogło, że jest to pochlebne dla społeczności deskorolkowej, że dociera do innych obszarów i innych aspektów życia, ale nie ukrywajmy, jeśli cały zamysł i duch jest przekazywany w nieodpowiedni sposób, bądź przez nieodpowiednie osoby to staje się to pustą wartością. Brak samych deskorolkowców, czy pomijanie skateshopów, a jedynie promowanie podróbek mija się z celem i stanowi spory problem dla odłamu subkulturowego deskorolkowców.

Moda streetwear i polskie marki odzieżowe

W Polsce sprawa prezentuje się nieco bardziej zawile, głównym kołem napędowym mody ulicznej i dostarczycielem klientów do bram skateshopów jest muzyka. Jak już wspomnieliśmy powyżej, hip-hop w naszym kraju to najpopularniejsza muzyka w dziejach. Raperzy dyktują co jest modne i co się sprzeda. Marki odzieżowe idą za ciosem i promują wszelkiego rodzaju odzież dla aktywnych. Skate shopy w Polsce skupiają w sobie wiele zagranicznych marek, ale nie wolno nam pomijać tych rodzimych. Możemy z ręką na sercu polecać odzież polskich producentów odzieżowych, gdyż nie pozostają w tyle jeśli chodzi o projekty i jakość w porównaniu z producentami zagranicznymi.

Najmodniejsze marki streetwear dostępne w skateshopach

W skate shopach znajdziecie wszystko, czego dusza zapragnie, czy będą to spodnie baggy, czy będą to dopasowane joggery, długie koszulki, bluzy z kapturami, albo buty. Marki takie jak: Turbokolor, Zoo York, B3, Bad Ass, Blocx, Ecko, Intruz, LRG, Luxx All, Malita, Mitchell&Ness, New Era, Palto, Southpole, Starter, TrueKings Wear, Zohra, Wrung Division zaopatrzą Was w t-shirty, bluzy z kapturem, czapki z daszkiem, czapki zimowe, buty na deskę, spodnie, krótkie spodenki, okulary i gadżety wszelakiej maści na jedno wasze skinienie. Pamiętajcie, że skate shop oferuje modę na miarę prawdziwego ducha wolności, pasji i stylu. Trzymajcie się!

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Blog Ozonee Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Blog Ozonee
Gość

Muszę przyznać, że coraz więcej streetwearowych propozycji to naprawdę wysokiej jakości – i ładne – ubrania. Warto dać im szansę 🙂